معرفی اجمالی کتاب های ارسالی نهاد درمهرماه ماه93

تبلیغات

نویسندگان

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

درباره ما

    این وبلاگ جهت معرفی کتابخانه عمومی کوثر زیباشهر ایجاد گردیده است. شما دوستان گرامی میتوانید اخبارکتابخانه، تازه های کتاب،معرفی کتاب، مسابقات کتابخوانی ،مسابقات فرهنگی،برنامه های بخش کودک،اخبار نهاد کتابخانه های عمومی و دیگر مطالب مفید و خواندنی را در این وبلاگ بخوانید. ساعات کاری کتابخانه: ;کتابخانه همه روزه ساعت 13 الی 19 و پنج شنبه ها از ساعت 8 الی 13:30 باز می باشد. آدرس : اصفهان -زیباشهر- بلوار امام- خ خیام -کتابخانه عمومی کوثر پست الکترونیک: darshori1508@gmail.com شماره تماس: 03152545700

امکانات جانبی

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

    نام کاربری
    رمز عبور
    تکرار رمز
    ایمیل
    کد تصویری

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 197
    کل نظرات کل نظرات : 0
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 16
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 2
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
    آي پي امروز آي پي امروز : 5
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
    بازدید هفته بازدید هفته : 360
    بازدید ماه بازدید ماه : 979
    بازدید سال بازدید سال : 1422
    بازدید کلی بازدید کلی : 87688

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.145.173.112
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز :

چت باکس


    نام :
    وب :
    پیام :
    2+2=:
    (Refresh)

خبرنامه

    براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آخرین نطرات

معرفی اجمالی کتاب های ارسالی نهاد درمهرماه ماه93



پرواز شـــبانه نویسنده:  آنتوان دو سنت اگزوپری/ مترجم: پرویز داریوش / ناشر:امیرکبیر موضوع: ادبيات / رمان خارجی کلید واژه: داستان فرانسوی مقصد: همه كتابخانه ها به غير از كتابخانه های روستايی آنتوان دو سـنت اگزوپري در ايران و جهان شـناخته شـده اسـت. ميليون ها نسـخه از کتاب شـازده کوچولـوي او چـاپ شـده و هنـوز جـزء کتاب هـاي پـر تيـراژ محسـوب مي شـود. امـا نويسـنده ي  داسـتان پيش از آن نوشـته است. بيشـتر نوشته هاي او داستان سـاده و سرراستي 6شـازده کوچولو دارد کـه علي رغـم داشـتن مفاهيـم عميـق و موثـر بـراي اکثـر گروه هاي سـني مناسـب اند. او که  درباره ي پـرواز مي نوشـت؛ چون خودش ًروح ماجراجـو و زندگـي پـر فراز و نشـيبي داشـت عمومـا خلبـان بـود و بـه خاطـر ماموريت هايـش دائم از کشـوري به کشـور ديگـر نقل مـكان م يکرد.    داسـتان بر اسـاس يكي از دردسـرهاي زمان اگزوپري شـكل مي گيرد: شـخصيت اصلی رمان، مي خواهـد اثبـات کنـد کـه بـرای رسـاندن محموله هـای پسـتی،  هواپيمـا وسـيله نقليه ای اسـت سـريع تر از قطـار؛ بـه ايـن شـرط که خلبانـان وادار بـه کار بسـيار خطرناک پرواز شـبانه شـوند. او بـه افـرادش می آمـوزد کـه از مرگ نهراسـند و بـه مأموريتی کـه به آنان واگذار شـده اسـت وفادار بماننـد. آنهـا بايـد به نحوی عمل کنند کـه چيزی فراتر از ارزش زندگی بشـر وجـود دارد: محموله  بايـد هـر روز در سـاعتی معيـن بـه مقصـد برسـد. خلبانان ً پسـتی چيـزی اسـت مقـدس،  و حتمـا عهـده دار ايـن مسـئوليت اند و از آن آگاه انـد و هميـن دليـل زيسـتن آنهاسـت. آيـا اين ايـده که با پـرواز شـبانه، نامه هـاي پسـتي را سـريع تر از قطـار و کشـتي برسـانند محقق مي شـود؟ آيـا براي رسـيدن بـه ايـن هدف چـه هزينه هـاي روحي و جسـمي لازم اسـت؟


در چشم من طلوع کن نويسنده: اعظم طياری / انتشارات: شادان موضوع: ادبيات/ داستان ايرانی زوجین نسبت به هم دیگر – طلاق - توکّل به خدا - عّفت و ِ كليدواژه ها:  قاچاق مواد مخدر - عدم اعتماد متقابل پاکدامنی زن - وطن دوستی
 فراز و نشـيب زني سـت بـه نـام غزالـه. غزاله با ُ«در چشـم مـن طلـوع کـن» داسـتان زندگـي پـر پسـرش راهـي سـفر مي شـوند و ايـن آغاز ماجراهائي سـت که سلسـله وار و پشـت سـر هـم براي او اتفـاق مي افتـد. ابتـدا طـي يـك پاپوشـي بي دليـل بـه جـرم قاچـاق مـواد مخـدر راهـي زندان مي شـود. زنـدان بـراي او سـرفصل ارتباط هـاي تازه ئي مي شـود کـه در آينـده او تاثيـر دارد. غزاله خـود را يكـه و تنهـا مي بينـد و بـا کسـاني رابطه دوسـتي برقـرار م يکند کـه چندان بـه صلاح او نيسـت. اعتـراف کسـي کـه پاپوش براي غزاله درسـت کـرده بود باعث مي شـود او آزاد شـود. ولي ايـن شـروع ماجراهـاي ديگري سـت کـه گروگان گيري او و فـرار از دسـت گروگان گيرهـا و نهايتا سـر در آوردن از افغانسـتان را بـه همـراه دارد. داسـتان در چشـم مـن طلـوع کن بـا ضرب آهنگي سـريع مبـارزه ي دائمـي با سـختي هاي زندگي و محيطي سـت که هميشـه يـار و همراه نيسـت و بايـد قـدر و قيمـت آرامـش را دانسـت و بـراي به دسـت آوردنش تـلاش کرد.



کوه شـــیشه اي موضوع:  ادبیات / رمان ايرانی 336نويسنده: مريم جعفری / ناشر: شادان؛ چاپ دوم، کلید واژه: غرب زدگی - زندگی در غرب - مهاجرت - خیانت
کـوه شيشـه اي را هـم مي تـوان اسـتعاره اي  از سـراب ها و روياهـاي بي پايـه گرفت و هم اسـتعاره از دنيـاي پـر زرق و بـرق کنونـي که حريـم خصوصي آدم هـا را برملا کرده و در ويترين شيشـه اي گذاشـته اسـت. پريا قرار اسـت با حامد ازدواج کند ولي به خواسـتگاري کسـي که مقيم آمريكاست پاسـخ مثبـت مي دهـد. پريا طي مراسـمي به عقد پسـر مقيم آمريـكا درمي آيد و بـه آنجا مهاجرت م يکنـد. امـا کشـور آمريـكا هرچه قدر کـه از دور خوش آب و رنگ اسـت وقتي کـه نزديك لمس مي شـود بي مايـه مي شـود. بهـرام دنبـال روابـط آزاد و برگـزاري مهماني هاسـت و پريـا بـه حريم خانـواده بيشـتر اهميـت مي دهـد. ايـن مسـاله آنجا خـود را بيشـتر نشـان مي دهد که وقتـي براي تعطيـلات تصميـم مي گيرنـد بـه ايران بياينـد بهرام بليـط لاس وگاس مي گيـرد و پريـا مجبور به همسـفري بـا او مي شـود. ولـي در ايـن سـفر پريـا بهـرام را آنچنان که هسـت بهتر مي شناسـد و تصميـم بـه جدائـي از او و برگشـت بـه ايـران مي گيرد. کوه شيشـه اي داسـتان آروزهائي سـت که از دور زيبـا و دوست داشـتني  ولـي وقتـي بـه آنها نزديك مي شـويم سـرد و بي روح و شـكننده اند.  



دره گل سرخ نویسنده:آسترید لیندگرن/ مترجم: دکتر عزیر الله قوطاسلو / ناشر:سوره مهر موضوع: ادبيات/ رمان خارجی کلید واژه: داستان سوئدی-کودک
«دره گل سـرخ» بيشـتر بـا نـام سـريال «بـرادران شـيردل» بـرای بچه های ايرانی شـناخته شـده اسـت. ايـن سـريال سـال ها پيـش در برنامه کـودک پخـش می شـد کـه در همـان زمـان مـورد اسـتقبال بسـياری از نوجوانـان قـرار گرفت.    ايـن  داسـتان، رجعـت مـا انسـان ها بـه نانگيـالا اسـت؛ جايـی کـه آدم هـا بعـداز مـرگ بـه آن می رونـد و در ذهـن کودکانـه  راوی داسـتان نانگيـالا ناميـده شـده اسـت.  وقتی پسـرک بيمار به رد، با تـرس اين موضـوع را با برادرش ُ طـور اتفاقـی از بزرگ ترهـا می شـنود که بـه زودی خواهد م يوناتـان در ميـان می گـذارد،  امـا او نـه تنهـا برايـش دلسـوزی نمی کند؛ بلكـه اسـتقبال می کند و می گويـد: چـه خـوب، کاش اول مـن می رفتم. پايه   رمـان در ابتدا، حكايت از ترسـيم جهانی غريب  داسـتان را ً دارد امـا جلوتـر کـه می رويـم، اتفاقـات رمان، دريچه هـای ديگری را می گشـايد و اتفاقا موعـودی که ايـن دو بـرادر  قدم در ِ ايـن  جهانـی نزديـك می کنـد. نانگيالا يا بهشـت ِبـه زندگـی ِ ماشـين، بدونِ آن نهاده انـد،  دهكـده ای   اسـت بـدون هي چيـك از مؤلفه هـای جهان مدرن؛ بـدون ديگر. حـس می کنيم نويسـنده دنيای خالی ِ کارخانـه و عاری از هر نشـانه  مـدرن ِاتومبيـل، بـدون رمان اسـت. چراکه بعد ِ از آلام را، دنيايـی عـاری از ايـن نـوع نشـانه ها می داند. اما اين تازه شـروع تـازه ای کـه برادران «شـيردل» به آن پـا نهاده اند، آن چيزی نيسـت ِاز مدتـی درم یيابيـم، دنيـای کـه فكـرش را می کرديم. دره گل سرخ کتابی است خواندنی که با ويرايش محمدرضا سرشار، خواندنی تر شده است.



مجموعه ریاضیات کانگورو مترجم: برديا حسام، زهره پندی  / ناشر: فاطمی موضوع:علمی-  آموزشی كليدواژه: رياضيات مقدماتی - مسابقات رياضی - مسائل حل شده - آموزش رياضی ابتدايی
رياضيـات از دوران باسـتان مـورد توجـه بشـر بـوده و از همـان آغـاز از جملـه ذهني تريـن و در عيـن حـال عملي تريـن تلاش هـاي آدمـي بـه شـمار آمـده اسـت. پيشـرفت هاي شـگرف علـوم و تكنولـوژي در سـال هاي اخيـر همگـي بـر پايـه علـم رياضيات اسـتوار شـده و به هميـن خاطر دانشـمندان و متخصصـان علـوم و تكنولوژي رياضيـات را پايه علوم مي نامنـد. رياضي يك ورزش بـدون تماشـاگر اسـت، کـه فهميدن آن بـه منزلـه انجـام دادن آن و انجام دادنش به معنـي توانايي حل يك مسـاله اسـت.    مسـابقه رياضـي بين المللـی کانگـورو کـه به صـورت چندگزينه اي بـراي دانش آمـوزان مختلف (از اول دبسـتان تـا سـال آخـر دبيرسـتان) طراحي شـده هر سـاله در سراسـر دنيا برگزار مي شـود.  بـا نمايندگـی باشـگاه دانـش پژوهـان جـوان بـه عضويـت در اين 2009کشـور مـا نيـز از سـال مسـابقه پذيرفتـه شـده اسـت. ايـن مسـابقه در اواخر فرورديـن ماه هر سـال در صـورت همكاري ادارات آمـوزش و پـرورش اسـتان ها در هـر شـهر، بـرای پايه هـای سـوم، چهـارم، پنجم و ششـم ابتدايـی و دوم و سـوم راهنمايـی برگـزار می شـود. هـدف رياضيات کانگـورو، فقط برگـزاری يك مسـابقه و رقابـت متـداول بيـن دانش آمـوزان نيسـت، در واقـع رياضيـات کانگورو بيشـتر يك روز شـاد رياضـی اسـت. هدف رياضی کانگـورو ارتقاء درک رياضـی دانش  آموزان،  رشـد توانمندی های دانش آمـوزان بـرای لـذت بـردن از فعاليت های هوشـمندانه و تقويت اعتماد به نفـس دانش آموزان در يادگيـری رياضـی اسـت. ايـن مسـابقات برنده نـدارد، بنابراين همـه دانش آموزانی کـه در روز و مسـابقه کانگـورو شـرکت می کنند برنده هسـتند.   کتاب هـای رياضيـات کانگـورو کـه در شـش مجلـد بـه همـت انتشـارات فاطمي به زيـور طبع آراسـته شـده اسـت، حـاوی مسـاله ها و پاسـخ های تشـريحی مسـابقات کانگـورو بـا توجـه بـه مقاطـع تحصيلـي دانش آمـوزان طراحـي شـده اسـت. هـدف از انتشـار اين کتاب آشـنايی بيشـتر دانش آمـوزان و معلمـان بـا ايـن مسـابقه، خصوصا مسـاله های سـاده، زيبـا و جـذاب و راه حل های بديـع و خلاقانـه ی آن ها اسـت. بـراي اطـلاع از تاريخچـه و کسـب اطلاعات بيشـتر در مـورد اين مسـابقه به اين سـايت مراجعه http://www.mathkangaroo.irکنيد:



فرهنگ علوم تجربي مدرسه
گردآوری و تدوين: حسين دانشفر / ناشر: موسسه  فرهنگی  مدرسه  برهان موضوع:  علمی - آموزشی كليدواژه: كتاب مرجع - واژه نامه فارسی انگليسی - علوم تجربی
شـما از ايـن کتـاب ممكن اسـت بـه دو صورت اسـتفاده کنيـد؛ صـورت اول اينكه آن را بـاز کنيد و ماننـد کتاب هـاي ديگـر از ابتـدا تـا انتهـا بخوانيـد. اگر ايـن روش را انتخـاب کرده ايد، پيشـنهاد م يکنيـم بـه واژه هايـي کـه بـا حروف سـياه مشـخص شـده اند توجه داشـته باشـيد. توضيـح اين واژه هـا را در صفحه هـاي ديگـر پيـدا خواهيـد کـرد. وقتـي از يـك واژه شـروع کنيـد و بـه دنبـال توضيحـات واژه هاي مشـخص شـده برويـد، در نهايـت، تقريبا کل کتـاب را مطالعـه خواهيد کرد.   صـورت ديگـر اسـتفاده از ايـن کتـاب و ديگـر فرهنگنامه ها اين اسـت که هرگاه بـه توضيحاتي دربـاره ي يـك واژه نيـاز داشـتيد، بـه آن مراجعـه کنيـد. دليـل اصلـي تهيـه و تنظيـم کتاب هـاي مرجـع رفـع نيـاز مراجع هکننـدگان اسـت. کتاب مرجـع، هر قـدر هم مفصـل باشـد نمي تواند همه اطلاعـات و دانسـتني ها را در خـود جـاي دهد؛ ولي هر قدر مختصر باشـد باز پاسـخگوي بسـياري از پرسش هاسـت. واژه، کـه بـه عنوان دانسـتني هاي علمـي در زندگـي روزمره و 1200   در ايـن کتـاب بـا بيـش از تحصيلـي بـا آن سـروکار داريـد. واژه ها و مدخل هـاي کتاب به ترتيـب الفباي فارسـي از الف تا ي مرتـب شـده اسـت و در کنـار هـر مدخل و واژه فارسـي معـادل انگليسـي آن نيز موجود اسـت. در پيـدا کـردن تعريف ها، سـادگي و کوتاهـي ملاک عمل بوده و اسـتفاده از تصوير رنگي مناسـب در جاي جـاي کتـاب بـه تنـوع و گويايـي تعريف کمك شـاياني کـرده اسـت. مدخل ها تقريبـا تمامي حـوزه علـوم مـورد نيـاز دانش آمـوزان اعـم از فيزيـك، شـيمي، زمين شناسـي و زيست شناسـي را شـامل مي شـود. وجود ضميمه هاي مناسـب در انتهاي کتاب در غناي هرچه بيشـتر کتاب اسـت.  اصطلاحات علمـي با اسـتفاده از متن و واژه نامه انگليسـي ِ يافتـن معادل هـاي فارسـي و انگليسـي انتهاي کتاب، بسـيار آسـان و مناسـب بـراي دانش آموزان اسـت.   ايـن کتـاب جهـت مراجعـه و رفـع نيـاز مطالعاتـي بـراي دانش آمـوزان دوره هـاي راهنمايـي و دبيرسـتان توصيـه مي شـود.

 99مساله ریاضی نويسنده: پرويز شهرياری  / ناشر: محراب قلم موضوع: آموزشی/ آموزش ریاضی كليدواژه: رياضيات مقدماتی – مسائل رياضی - سرگرمی رياضی – آموزش رياضی
 «همـه مـا در طـول زندگـي خود، چـه در زندگي عـادي و در جامعـه و چه در زندگـي تحصيلي و علمـي، بطـور دائـم با مسـاله هاي تـازه روبرو مي شـويم که بـه منظور ادامـه زندگي خـود ناچاريم بـراي حـل آنها چـاره اي بينديشـيم. طبيعت و زندگـي، مسـاله ها را از هم جدا نم يکنـد، به نحوي کـه نخسـت مسـاله هاي سـاده تري را دربرابرمـان بگـذارد و بعد به تدريج به مسـاله هاي دشـوارتر بپـردازد. بايـد عـادت کنيـم هر وقـت و هرجا با موضـوع يا مسـاله اي برخورديـم، بتوانيـم با ياري گرفتـن از تـوان علمـي و انديشـه اي خـود، آن را حـل کنيـم. انتخاب مسـاله با ما نيسـت که يكي را نپسـنديم و کنـار بگذاريـم و خـود را سـرگرم موضوع هايي کنيم که بيشـتر مي پسـنديم.» مسـاله رياضي نوشـته اسـتاد مرحوم پرويز شـهرياري اسـت. 99   اين بخشـي از پيشـگفتار کتاب کتـاب بـراي گـروه سـني «ج» سـال های چهـارم، پنجـم و ششـم دبسـتان و «د» دوره راهنمايی تنظيـم و بـه زيور طبع آراسـته شـده اسـت. کتـاب مجموعـه اي ناب از درس، مسـاله و سـرگرمي  صفحـه و در قطـع رقعـي چـاپ شـده اسـت. از اسـتاد شـهرياري، چهره 128 رياضي سـت کـه در مانـدگار آمـوزش رياضـي کشـور، تاکنـون کتب متعـددي در آمـوزش رياضيـات، تاريـخ رياضي و ... بـه چـاپ رسـيده اسـت. نـام ايشـان به عنـوان نويسـنده کتـاب، خواننـده را به دقـت و ظرافت طراحـي و انتخـاب مسـائل مطمئـن م يکنـد. اگرچـه کتـاب بـراي دو رده سـني (ج، د) مناسـب تشـخيص داده شـده اسـت، امـا تنوع مسـائل، دقت در انتخـاب و بيان جـذاب آنهـا مي تواند مورد پسـند طيـف گسـترده تري از مخاطـب علاقه منـد بـه مباحث سـرگرمي رياضي باشـد.  خوانـدن ايـن کتـاب مفيـد و سـرگر مکننده بـه تمامـي دانش آمـوزان علاقه منـد بـه رياضـي و سـرگرمي هاي ذهنـي توصيـه مي شـود.




چیستان؛ مقبول دیروز، مغفول امروز نويسنده: سیدعلیرضا هاشمی / ناشر: سروش موضوع:ادبيات / ادبيات شفاهی كليدواژه: چيستان- معما - ادبيات شفاهی
در روزگار قديـم راديـو و تلويزيـون و کامپيوتـر و موبايـل و وسـائلي از ايـن دسـت اوقـات فراغـت  ً مـردم را پـر نم يکـرد. زندگي هـا سـاده تر بـود. شـب ها بـه داسـتان و قصه مي گذشـت کـه عموما بزرگ ترهـاي خانـواده و فاميـل بارهـا و بارهـا تعريـف م يکردنـد. گرمـي نفـس و صداقـت درون  تكـراري به دل دور و نزديك بنشـيند. ريش سـفيدها و ً بزرگ ترهـا باعـث مي شـد حرف هـاي بعضا دنياديده هـا بـراي اينكـه متكلم وحده نباشـند و مخاطبين خودشـان را در گپ وگفت شـريك کنند گاهـي لابـلاي حكايت هـا چيسـتان و معمـا طـرح م يکردند. چيسـتان، همـان طور کـه در کتاب «چيسـتان؛ مقبول ديروز، مغفول امروز» به آن اشـاره شـده اسـت، از دو کلمه سـاده ي چیست و آن تشـكيل شـده اسـت. يعني نشـانه هائي از چيزي که در ذهن داشـتند را مطرح م يکردند و بقيه حـدس مي زدنـد کـه آن چيـز چيسـت. بـا ايـن کار جمع هـا گرم تـر و خودماني مي شـد. بد نيسـت گاهـي بـه جاي سـر زدن بـه برنامه هـاي تلويزيـون و شـبكه هاي اجتماعـي در خانواده چيسـتاني تعريـف کنيـم و تاثيـر آن را ببينيـم. مي دانيـد آن چیسـت کـه در دنیاسـت و دنیـا هم در اوسـت؟ جـواب آن را در کتـاب «چيسـتان؛ مقبول ديـروز، مغفول امـروز» مي توانيـد بيابيد.




اطلس نبردهاي ماندگار نویسنده : مجتبی جعفری  / ناشر: سوره سبز موضوع: تاریخ/ دفاع مقدس کلید واژه: دفاع مقدس - اطلس- تاریخ- جغرافیا
انتشـار اطلس هـاي مختلـف بـراي عمليات ها به صورت مسـتقل و انتشـار اطلس هـاي کلي که به شـرح مجموعـه اي از عملياتهـاي دوران دفـاع مقدس مي پردازند، نقش ارزنده اي در شـرح روشـن و شـفاف وقايع هشـت سـال دفـاع مقـدس دارد. در طول سـاليان پس از جنـگ اطلس هاي متنوع و مفيـدي در حوزه هـاي مختلـف منتشـر شـده اند کـه از مهمتريـن آنهـا مي تـوان بـه اطلس هاي مرکـز مطالعـات و تحقيقـات جنگ سـپاه، اطلس هـاي منطقه محور و شـهر محور که توسـط بنياد حفـظ آثـار و نشـر ارزشـهاي دفاع مقدس چاپ شـدند، اشـاره کرد.  اطلـس دو زبانـه نبردهـاي مانـدگار (فارسـی ـ انگليسـی) حـاوی اطلاعات و عكس هـای جديد از سـال هـای دفـاع مقدس اسـت. طـرح و تدوين ايـن اطلس نظامی به کوشـش سـرهنگ مجتبی جعفـری و زيرنظـر اميرسـرتيپ احمدرضـا پوردسـتان، فرمانده نيـروی زمينی ارتش انجام شـد و تا  نوبـت چـاپ پرتيراژتريـن کتاب تاريخـي دفاع مقدس بوده اسـت.35 بـا 1392سـال  فصـل بـا عناويـن زيـر سـامان يافتـه اسـت: سـال اول؛ تجـاوز 8   اطلـس نبردهـای مانـدگار در سراسـری و تثبيت دشـمن. سـال دوم؛ بيرون راندن دشـمن. سـال سـوم؛ ورود به خاک عراق. سال چهـارم؛ فشـارهای سياسـی بـرای تحميـل صلح. سـال پنجـم؛ جنگ شـهرها و عمليـات محدود.  598. سـال هشـتم؛ پذيـرش قطعنامه 598سـال ششـم؛ تصرف فاو. سـال هفتـم؛ صدور قطعنامه و پايـان جنگ.


سـوران ســـرد نویسنده:جواد افهمی / ناشر:سوره مهر موضوع: ادبیات / دفاع مقدس کلید واژه: ادبیات – داستان ایرانی - دفاع مقدس
 اسـت. محل وقوع 60وقايـع رمـان سـوران سـرد مربـوط به حـوادث کردسـتان در نيمه اول دهـه حوادث داسـتان، پايگاه سـوران در بخشـی از ارتفاعات کردستان است و سـربازهايی که برای دفاع از ايـن منطقـه و جلوگيـری از سـقوط پايگاه به اين ناحيه اعزام شـده اند. سـربازان از اقوام گوناگون و بـا روحيـات و جهان بينی هـای متفاوت انـد و وجـه اشـتراک آنها حراسـت از پايگاهي سـت که در آنجـا مسـتقر شـده اند. آنهـا هـدف مشـترکی دارند و ايـن موضوع بـرای اعتمـاد آنها بـه همديگر قانـع کننـده اسـت، امـا در طـول رمـان وقايع ناگـواری اتفـاق می افتد که باعث می شـود شـك و ترديـد در ميـان سـربازها ريشـه بدوانـد. بـر اثر اخبـاری کـه از درون پايگاه بـه بيـرون و نيروهای دشـمن درز می کنـد، تعـدادی از سـربازها بـه شـكل مرموزی کشـته می شـوند. توصيـف موقعيت پايـگاه از زبـان يكی از کهنه سـربازان به سـربازان تـازه وارد، مخاطب را با شـرايط حاکم بر پايگاه بيشـتر آشـنا می کنـد. جسـت و جـو بـرای يافتـن فـرد يـا افـرادی که بـه بقيـه هم سـنگران خود  سـال (بين 2 خيانـت می کننـد، محـور اصلـی رمان اسـت. وقايـع اصلـی در محدوده زمانـی حدود  20 طولانی (ً ) اتفـاق می افتـد، اما دامنـه اتفاق ها با يـك وقفه نسـبتا 60 سـال های نيمـه اول دهـه سـال) پيگيری می شـود.  سـال به 20، بعد از 60   يكـی از سـربازهای پايـگاه سـوران (سـهراب نصرتـی) در نيمـه اول دهه محـل پايـگاه برگشـته تـا به معمايی کـه در آن زمان بـی جواب مانده پاسـخی بيابد. سـهراب بعد  سـال پايـگاه و روسـتای سـوران را در حـال و هـوای ديگـری می بيند؛ آنجا سـر سـبز و آباد 20از شـده و يكـی از سـربازان آن زمـان (مصيـب) زمين هـای منطقـه را خريـده و حـالا از زميـن داران  سـاله 20 آن منطقـه محسـوب می شـود. سـهراب بـا توجـه به شـواهد بر جـا مانده، کليـد معمای (خيانـت مصيـب بـه بقيـه سـربازان را م یيابد و به اين شـكل گره اصلـی ماجراهای رمان گشـوده می شـود. البتـه ايـن همـه وقايـع رمـان نيسـت، چرا کـه خـرده روايت هـای بسـياری در دل رمان تنيـده شـده کـه کليت داسـتان را در پايان تشـكيل می دهند. هنگامـی که موضوع شـك و ترديد، در بيـن سـربازها نسـبت بـه همديگر مطرح می شـود، واکنـش آنها نسـبت به رفتارهـای همديگر متفـاوت اسـت و ايـن از جاذبه هـای رمان سـوران سـرد اسـت که مخاطـب را همواره بـرای يافتن پرسـش های ذهنـی به دنبـال خود می کشـد.




دختر شــــینا نویسنده: بهناز ضرابی زاده /  ناشر: سوره مهر موضوع:  ادبيات/ دفاع مقدس کلید واژه: خاطرات-دفاع مقدس- بانوان
«دختر شـينا» داسـتان زندگی عاشـقانه «قدم خير محمدی» با شـهيد حاج سـتار ابراهيمی اسـت. کتابـی جـذاب، خـوش خـوان، با اتفاقاتـی جالـب از زندگی دختـری که در روسـتا متولد می شـود، رشـد م يکنـد و ازدواج می کند.تـا نيمه هـای کتـاب خبری از جنـگ و انقلاب نيسـت. زندگی يك آدم عـادي روستايی سـت با همـه ي جذابيت هاي داسـتاني آن.   دختـر شـينا روايـت زندگـی دختـری  بی سـواد اما باايمان اسـت. دختـری کـه روزگار او را طوری بـار آورد کـه بتوانـد صبـور و اسـتوار به زندگی اش بعـد از جنگ ادامـه دهد و به تنهايـی فرزندانش را اداره و بـزرگ کنـد. او بـه وصيـت شـوهرش کـه می خواهـد زنش بعـد از او زينب وار بـه زندگی ادامـه دهـد عمـل می کنـد و تـلاش می کند يـاد و خاطره شـوهرش را پشـتيبان زندگی قـرار دهد و ايمان داشـته باشـد که شـهيد هميشـه زنده اسـت.


اهــــمال کاري نويسنده: مرتضی آقاتهرانی  / ناشر: موسسه امام خمينی(ره) موضوع: روانشناسی/  مهارت زندگی كليدواژه:   اهمال- سستی- تنبلی - مرتضی آقاتهرانی
روان شناسـان گفته انـد: «اهمـا لکاري ايـن اسـت کـه کاري  را کـه تصميـم بـه اجـراي آن داريم بـه آينـده موکـول کنيم.»امـا ريشـه ي اهما لکاري چيسـت و چگونـه مي تـوان بـا آن مقابله کرد يـا آن را درمـان کـرد؟ کتـاب اهمـا لکاري در چهـار فصـل سـعي در ريشـه يابي و واکاوي منشـاء اهمـا لکاري و راه هـاي ترميم آن اسـت. بحث اهما لکاري در منابع غربي حدود چهل سـال اسـت کـه مـورد توجـه قرار گرفتـه در حالي که در متون اسـلامي از ديرباز بدان پرداخته شـده اسـت. در ايـن کتـاب تلفيقـي از مباحث اخلاق اسـلامي و روان شناسـي از موضوع ارائه شـده اسـت.    فصـل نخسـت ايـن کتـاب کلياتـی در زمينـه تعريـف اهمـال کاری، ويژگی هـای اهمـال کار، اهمـال کاران، مراتـب اهمال کاری و آثار اهمال کاری اسـت. فصل دوم ريشـه ها و علل اهمال کاری را مدنظـر قـرار داده و به مواردی مانند دهن بينی، افسـردگی و اضطراب اشـاره کرده اسـت. عوامل بيرونـی و محيطـی ماننـد نارضايتـی از وضـع موجـود، احسـاس عدم مسـئوليت در برابـر ديگران، لجبـازی، اهمـال کاری و پرخاشـگری انفعالـی، عوامل هوس انگيـز و سـرگرم کننده و توقع بيش از حـد از ديگـران از ديگـر عناوين مطرح شـده در فصل دوم اين کتاب اسـت. در فصل سـوم عوامل اهمـال کاری و بهره گيـری از فرصت هـا در قالـب هفـت موضـوع ماننـد بی نظمـی و بی برنامگی و انجـام کارهـای بـزرگ بـدون زمان بندی طرح بحث شـده اسـت.   نويسـنده ايـن کتـاب افسـردگی، وحشـت زدگی و بی کنترلـی را از پيامدهـای اهمـال کاری ذکـر کـرده و سـپس به ريشـه، علـل، عوامـل و راهكارهـای برون رفت آن اشـاره می کنـد. اهمال کاری به سـرعت به صورت عادت در افراد نمايان می شـود و مانند بيماری مسـری از انسـانی به انسـان ديگـر و از فـرد بـه جامعـه و از جامعـه ای به جامعـه ي ديگر سـرايت می کند.


محـمد (ص) و پیامبـران (ع) نويسنده: فريد مسعودی  / ناشر: دليل ما موضوع:دين / اعتقادات كليدواژه: حضرت محمد(ص)، حضرت علی(ع)، پيامبران، ويژگی های پيامبر خاتم، مقايسه پيامبران
تكيـه اصلـي ايـن کتاب بـر ترجمه ي حديـث مفصلی از حضـرت علـی(ع) در مورد برتری رسـول خـدا(ص) بـر سـاير پيامبـران(ع) اسـت کـه در پاسـخ به پرسـش های يك دانشـمند يهـودی بيان  سـوره مبارکه 286 و 285کردنـد. معجزات رسـول خدا(ص) و آشـنائي از محتـواي مرتبط به آيات بقـره کـه خـدای سـبحان به خاطر درخواسـت رسـول خـدا(ص) و کرامـت آن حضرت بـرای امت ايشـان تخفيف هـای فراوانـی قائـل شـد از ديگر مباحث کتاب اسـت.     کتـاب شـامل دو بخـش اسـت. بخـش اول بـا عنـوان «اوليـن کسـی کـه بـه بندگی خـدا اقرار کـرد» بـا اسـتناد بـه آيـات و روايـات ادله برتری رسـول خدا(ص) نسـبت به سـاير پيامبـران(ع) را ـب و اجـداد آن حضـرت، بشـارت های پيامبران و َسَبيـان م يکنـد. در اين قسـمت مسـائلي چون ن کتـب مقدس، پيشـگويی دانشـمندان رومـی و ايرانی، علائـم و معجزاتی که هنـگام ولادت اتفاق افتـاد و معجـزات دوران طفوليـت و هنـگام بعثت آمده اسـت.    فصـل دوم کتـاب کـه بخـش عمـده اي از اثر را در بـر مي گيرد، ترجمه احتجـاج حضرت علی (ع) در مورد برتری رسـول خدا(ص) بر سـاير پيامبران(ع) اسـت. روايتي سـت از امام موسـی بن جعفر(ع) بـه نقـل از پدرانـش از امام حسـين(ع). بر اسـاس ايـن روايت فـردي يهودی بر جمعـی از اصحاب وارد شـده و از حضـرت علـي(ع) دربـاره فضايـل رسـول خـدا(ص) بـر انبيای پيشـين پرسـش مي کند.




دانستنیها و احکام ازدواج نويسنده: سيد كاظم كاظمي / ناشر:  پيوند با امام كليدواژه: ازدواج-احكام ازدواج - ارتباط دختر وپسر- مهارت های زندگی موضوع:دين/ احکام خانواده
احـكام فقهـي بـر اسـاس نيازهـاي روزمـره ي بشـر شـكل گرفته انـد. برخـي از نيازهـا تحت هيچ شـرطي تغييـر نم يکنـد و برخـي از آنهـا بر اسـاس موقعيـت  زماني و مكانـي متفاوت و بر اسـاس تغييـرات زمانـه ممكن اسـت تغيير کند يـا صورت جديدي بيابـد. از اين رو فقه شـيعي ضمن حفظ اصـول ثابـت، بنابـر اقتضائـات زماني و مكاني پويا و سـيال اسـت. از جمله، در بحـث ازدواج ضمن تاکيـد بـر وجـوب و ضـرورت ازدواج بـراي آن احكام متعددي از صدر اسـلام بيان شـده اسـت. اما تغييـر زمانـه سـوالات جديدي را دربـاره ي احكام ازدواج پيش مـي آورد. اين سـوالات جديد همواره در ابواب مختلف فقهي پاسـخ داده شـده اسـت. کتاب دانسـتنيها و احكام ازدواج جهت تسـهيل و در دسـترس بـودن هرچـه بيشـتر اين احـكام به تدوين احـكام ازدواج پرداخته اسـت. بـا اين کتاب نيـازي به جسـتجو و کنـكاش در ميان کتـاب فقهي و احكام نيسـت. اين مجموعه داراي ويژگي هايي است که برخي از آنها عبارت است: ) از احـكام مراجـع مرحـوم چـون آيـات عظـام امـام خمينـي، خويـي و ... و مراجـع حاضـر آيات 1 عظـام، خامنـه اي، سيسـتاني، وحيد خراسـاني و ... اسـتفاده شـده اسـت. ) اسـتفتائات مراجـع معظـم از مجموعـه اسـتفتائات يـا از طريـق کتابهايـي که به تأييـد مراجع يا 2 دفاترشـان رسـيده اسـت اخذ شـده است. ) به منظور سهولت در انتقال نظرات برخي احكام به صورت پرسش و پاسخ بيان شده است. 3 ) انضمـام توصيه هـاي اخلاقـي مراجـع در باره ي ازدواج و زندگي زناشـوئي کـه از کتب غيرفقهي 4 ايشـان جمع آوري شـده است. ) در ضمـن در هـر فصل، از احاديث متناسـب نيز به منظور بهره گيري بيشـتر خوانندگان اسـتفاده 7 شده است


بزرگتـــرین فریضــه نويسنده: محمد تقی مصباح يزدی / انتشارات: موسسه امام خمينی(ره) موضوع: دین/ اعتقادات كليدواژه: دین اسلام- امر به معروف و نهی از منكر- مصباح يزدی
«امـر بـه معـروف و نهـي از منكـر» و پرداختـن بـه مسـايل مربـوط به آن موضـوع اين اثر اسـت. ايـن فريضـه کـه توجه مردم و مسـوولين به آن مي تواند باعث کاسـتن از زشـتي هاي جامعه شـود، مـورد سـتايش محققانـي همچـون مايـكل کـوک انگليسـي نيز قـرار گرفته اسـت. نوشـتار حاضر گزيـده اي از سـخنراني ها و نوشـته هاي چـاپ شـده علامـه مصبـاح يـزدي در موضـوع يـاد شـده اسـت. در کتـاب بيـش از هـر چيز، به ابعـاد سياسـي، اجتماعي و فرهنگـي اين فريضه توجه شـده و از ايـن لحـاظ بـا سـاير کتاب هـاي ايـن حـوزه تفـاوت  دارد. ايشـان عـلاوه بـر مباحثـي پيرامون اهميـت، جايـگاه، شـرايط و مراتـب امر بـه معروف و نهـي از منكـر، جلوه هاي عملي آن در سـيره اهل بيـت (عليهـم السـلام) بيـان نمـوده و ضمـن تبيين روش هـا و مصاديـق آن بر لـزوم اختلاف در روش هـا بـه تناسـب زمـان و مكان تاکيـد مي نمايـد. در انتها نيـز نگارنده به بررسـي مهم ترين چالش هـاي فـراروي ايـن فريضه پرداخته اسـت.


خاطرات زندان نویسنده:به کوشش سعید غیاثیان  / ناشر:سوره مهر اسلامی موضوع: ادبيات - خاطره نويسی/ تاريخ - انقلاب کلید واژه: انقلاب اسلامی- خاطرات - زندانیان سیاسی
کتـاب خاطـرات زنـدان، گزيـده ای از ناگفته هـای زندانيـان سياسـی رژيـم پهلوی اسـت که سـيد سـعيد غياثيـان آن را تدويـن کرده اسـت. نويسـنده خاطـرات را به ترتيـب زمان و موضـوع حادثه تدويـن کـرده اسـت. بدين شـرح که خاطـرات قبل از دسـتگيری، دسـتگيری و ورود بـه زندان در ابتـدای کار و خاطـرات فـرار و آزادی از زنـدان در انتهـا قـرار گرفته اسـت. در اين بين نيز مسـائلي کـه هـر زندانـی سياسـی با آن سـروکار داشـته گنجانده شـده اسـت. تنـوع مطالب کتاب، نسـبت مسـتقيم بـا رويدادهای زنـدان دارد. بدين ترتيب فراوانـی خاطرات مربوط به دسـتيگری، بازجويی و شـكنجه بسـيار بيشـتر از حضـور در دادگاه اسـت. در متـن کتـاب چهـار مـورد خاطـره قبـل از دسـتگيری، ده مورد دسـتگيری، نه مورد بازجويی و شـكنجه، شـش مورد شـرايط زندان، دو مورد دادگاه، پنـج مـورد اعتصـاب و شـورش، يـازده مـورد مسـائل داخلـی زندان، نـه مـورد تفريحات و سـرگرمی، هفـت مـورد ملاقات و مسـائل خانوادگی، پنج مورد فـرار و آزادی و در پايـان دو خاطره  ً از تمامـی وقايـع زنـدان گنجانده شـده اسـت. اسـتفاده از خاطـرات افراد ياد شـده در کتـاب کاملا تصادفـی بـوده و برحسـب جذابيت خاطره انتخاب شـده اسـت.


پرســـتو در قاف نویسنده:علیرضا قزوه /  ناشر:سوره مهر موضوع:  ادبیات / سفرنامه کلید واژه:  سفرنامه – حج - عربستان
«پرسـتو در قـاف» سـفرنامه ي حـج شـاعر معاصـر، عليرضـا قـزوه اسـت. متـن بيشـتر ادبـی و تاريخـي کتـاب در غالـب يادداشـت های روزانـه اسـت. طبـع لطيف و شـاعرانه ي نويسـنده حج را طـور ديگـری می بينـد و در جای جـای سـفر تراوشـات ادبـی و ذوقـی دارد. هـر يادداشـت حاوي بيت هايـی از بيـدل و سـعدی و ديگـر شـاعران از جمله خـود آقاي قـزوه و پاره هائي از «سـفرنامه ناصرخسـرو» تا «خسـی در ميقات» جلال آل احمد، اسـت. به خاطر مطالعات گسـترده نويسـنده در مـورد سـرزمين وحـی بـراي هـر مـكان تاريخچـه ای می گويـد، اگر جـا داشـته باشـد از زمان حضـرت آدم(عليـه السـلام) تـا صدر اسـلام و گاهی تا حكومت آل سـعود. از تاريخ مسـجدالنبی و نی کـه اثری از ِمسـجدالحرام  تـا مسـجد شـيعيان نخاوله در مدينه و مسـجد کوچكـی در ميان م آن باقـي نمانده اسـت.    ويژگـی ديگـر کتـاب، خشـم نويسـنده از سـعودی ها و وهابی هاسـت کـه بـر تمـام مراحـل سـفر سـايه انداختـه و حسـابی بـه چشـم می آيـد. صفحه بـه صفحـه متن پـر اسـت از طعنه ها و فريادهـای شـاعر ايرانـی بر سـر علمای دين فروش وهابی و سـلاطين دنياپرسـت سـعودی. اواخر کتـاب کار بـه ارائـه آمـار کشـتارهای اين سلسـله پادشـاهی می رسـد کـه در همين چند ده سـال اخيـر بيـش از دو ميليون مسـلمان را شـهيد کرده اند اما به دشـمنان اسـلام کمتـر از گل نگفته اند. علـت نام گـذاري کتـاب به «پرسـتو در قاف» اين اسـت که پرسـتو نام پرنده ای اسـت که از جهت سـفرهای بعيـده و حـج مشـهور اسـت و قاف هم عالـم قرب حضـرت رب الارباب و نيـز تلفظ نام پنجاهمين سـوره قـرآن کريم.    در قسـمتی از کتـاب اينگونـه آمـده اسـت: «بـوی مدينـه می آيد. ايـن را از نم نم بـاران فهميدم. دل ها بی تاب اند و چشـم ها گريان. سـمت چپمان مسـجد شـجره است. کم کم شـهری سپيدپوش بـه اسـتقبالمان می آيـد و مـن چقـدر دوسـت دارم بقيـع را ببينـم و چقدر دلـم می خواهـد مدينه را بغـل کنم و سـرش را بگذارم روی شـانه هايم.»


آموزش سواد اطلاعاتي
نويسنده: مهری پريرخ  / ناشر: كتابدار موضوع:  علوم ارتباطات كليدواژه: سواد اطلاعاتی – آموزش سواد اطلاعاتی - استاندارد سواد اطلاعاتی - نظريه های يادگيری
 بـه تعبيـر نيل پسـتمن «بيـش از يك دهـه قبل، عبارت سـواد به طـور صرف به معنـاي خواندن و نوشـتن بـود. بـا گسترده شـدن مفهـوم ارتباطـات، معنـاي سـواد در شـكل واقعي خـود، مهارتي اسـت کـه انسـان را قادر مي سـازد بر ابـزار و امكانات ارتباط جمعي مديريت داشـته باشـد. با وجود ايـن هنـوز خوانـدن و نوشـتن جايگاه خود را از دسـت نداده اسـت، ولـي در يك جامعـه اطلاعاتي ابزاري ناکافي محسـوب مي شـود.»   رشـد سـريع منابـع دانـش بشـري و ظهـور و گسـترش شـتابنده ي فناوري هـاي ارتباطـي و اطلاعاتـي، بشـر امـروز را در يافتـن منابـع اطلاعاتـي مـورد نياز با سرگشـتگي بي سـابقه اي روبرو سـاخته اسـت. تنهـا راه غلبـه بـر اين مشـكل و تسـريع در يافتـن اطلاعات مـورد نيـاز، آموزش و  جامعه ي 21 فراگيـري صحيـح مهارت هـاي سـواد اطلاعاتـي اسـت. از ديگر سـو جامعـه ي قـرن يادگيرنـده ناميـده شـده اسـت. هـر شـخص بايـد يادگيرنـده ي مادام العمر باشـد که پيش نيـاز آن کسـب مهارت هـاي مربـوط بـه تفكـر انتقـادي و سـواد اطلاعاتي اسـت.   کتـاب آمـوزش سـواد اطلاعاتـي: مفاهيـم، روش هـا و برنامه هـا نوشـته ی دکتـر مهـري پريرخ، عضـو هيات علمـي گروه کتابداري دانشـگاه فردوسـي مشـهد، يكـي از منابع اصلـي درس مباني و روش هـاي آمـوزش سـواد اطلاعاتي در رشـته کتابداري و اطلاع رسـاني اسـت. نويسـنده اثر، خود  هاي آموزشـي سـواد اطلاعاتي از طراحـان ايـن درس بوده و سـالهاي متمـادي کلاس ها و کارگا ه را بـراي دانشـجويان و کتابـداران برگزار کرده اسـت.    ايـن کتـاب حـاوي جنبه هـاي گوناگون آموزش سـواد اطلاعاتي بـه کتابداران با زبان سـاده و در چهـار فصل تنظيم شـده اسـت. فصل اول دربـاره ارزش اطلاعات و مفاهيم، اهميـت و کاربردهاي سـواد اطلاعاتـي و نقـش کتابـداران در آمـوزش و توسـعه سـواد اطلاعاتي اسـت. تاريخچه سـواد اطلاعاتـي و رونـد شـكل گيري و گسـترش سـواد اطلاعاتـي در جهـان را مي تـوان در فصـل دوم پيگيـري کـرد. فصل سـوم بـه اسـتانداردها و مهارت هاي سـواد اطلاعاتـي اختصـاص دارد. فصل چهـارم، بـه کاربـرد نظريه هاي يادگيـري در آموزش سـواد اطلاعاتي اختصـاص دارد.    خوانـدن ايـن کتـاب به کتابداران و دانشـجويان کتابداري و کليه مرتبطين با حوزه اطلاع رسـاني توصيه مي شـود.


آماده سازي منابع اطلاعاتي در کتابخانه هاي آموزشگاهي نويسنده: طیبه شهمیرزادی-سوسن قریشی/  ناشر: نشر کتابدار موضوع: کتابداری/خدماتا طلاع رسانی كليدواژه:  خدمات اطلاع رسانی
هـدف عمـده و اصلـی هـر کتابخانـه تهيه منابـع اطلاعاتي مـورد نياز و دسـترس پذير سـاختن آن  سـازمان دهی و آماده سـازی اين منابـع اطلاعاتي ً بـرای اسـتفاده  مراجعـه کننـدگان اسـت. مسـلما کـه شـامل مجموعـه ای از عمليـات ماننـد ثبـت کـردن، مهر زدن، برچسـب زدن، نوشـتن شـماره يـب، صحافـی و روکش کـردن کتـاب اسـت در راسـتای همين هـدف مهم ِبازيابـی، چسـباندن ج تعريـف مي شـود. ايـن فرآيند (آماده سـازی منابـع اطلاعاتی) موجـب کاهش هزينه هـای ذخيره و نگهـداری اطلاعـات، نظام منـدي گردش فعاليت های جاری و آسـاني دسترسـی اسـتفاده کنندگان بـه اطلاعـات مجموعـه بوده و سـبب می شـود آنچه را که هر بخـش از کتابخانه بـه عنوان وظيفه تخصصـی انجـام می دهـد، توسـط سـاير کارکنـان و بخش هـا و اسـتفاده کنندگان کتابخانـه مورد بهره بـرداري قـرار گيرد.   در ايـن کتـاب سـعی می شـود بـه مسـائل مربـوط به آماده سـازی انـواع منابـع اطلاعاتـی مانند کتـاب، مجلـه، منابـع الكترونيكـی، منابع سـمعی و بصری در بخش هـای جداگانه پرداخته شـود و در نهايـت چالش هـای پيـش روی آماده سـازی بـه صـورت اجمالـی مـورد بحث قـرار گيرد.

 


شاداب سازي محیط کتابخانه هاي عمومي نویسنده: دكتر ابراهيم افشار زنجانی و نگار افضلی/  ناشر: کتاب نشر كليدواژه:  کتابداری ـ روان شناسی-کتابداری موضوع: کتابداری/کتابخانه های عمومی
کتابخانه هـای عمومـی نهادهايـی اجتماعـی بـا نقش هـای اجتماعـی مشـخص هسـتند کـه بايد کالبـد فيزيكـی و نقش هـای اجتماعی شـان همخوانـی داشـته باشـد. ايـن نقش هـای اجتماعـی  تحـت عناويـن کليـي نظير آمـوزش، فرهنگ، سـرگرمی و اطلاع رسـانی مورد اشـاره قرار ًعمدتـا گرفته انـد. امـا نكته اينجاسـت کـه آموزش و فرهنـگ و سـرگرمی و اطلاع رسـانی در مكان هايی سـرد و خشـك و  بـی روح  و فاقـد جذابيـت قابـل تحقـق نيسـتند. لـذا لازم اسـت کتابخانه های عمومـی، همچـون ديگـر مكان هـای عمومی بـه گونـه ای طراحی و  پيرايـش و آرايش شـود که بـرای مردمانـی کـه در آن حضـور دارند اعـم از کارکنان و مراجعان محيطی شـاد، جـذاب، پذيرا و راحـت ايجـاد کند. در اين صورت اسـت کـه کتابخانه هـای عمومی در ايفای نقش هـای اجتماعی  موفـق خواهنـد بود. انگيزه اصلی از تاليف کتاب «شـاداب سـازي محيط کتابخانـه هاي عمومي» هميـن بـوده اسـت. در ايـن کتـاب مولفـان محتـرم کوشـيده اند قواعد و اصـول لازم بـرای ايجاد محيطـی پيراسـته و آراسـته در کتابخانه هـای عمومی را بـه کتابـداران عرضه کنند.




ماخذشناسی و استفاده از کتابخانه نویسنده: پروین انوار (استعلامی)/ ناشر: نشر کتابدار كليدواژه:  خدمات مرجع ـ مراجع ـ کتابشناسی موضوع: کتابداری/مأخذشناسی/منابعا الکترونیک
 اسـتفاده از کتابخانه و شـناخت و ِ علمـیِ خواننـده بـا روش هـای ِهـدف ايـن کتـاب، آشـنا کـردن مرجـع کتابخانه هـا، مدرسـان، مربيان ِ بخـشِکاربـرد منابـع مرجـع در پژوهـش اسـت. کتابـداران مطالـب و نوشـتن ِ و دبيرانـی کـه م یخواهنـد دانش آمـوزان يـا کاربـران خـود را بـرای گـردآوری مقاله هـا و گزارش هـای تحقيقـی راهنمايـی کنند، بـه خوبي مي تواننـد از اين کتاب بهـره بگيرند. در ايـن تأليـف، هـدف، پاسـخ دادن بـه اين پرسـش ها بوده اسـت:  گـردآوری شـده در کتابخانه هـا و مراکـز اسـناد و مـدارک ِّ . بـرای بيشـترين بهره گيـری از مـواد 1 علمـی، چه مطالبـی را بايـد بدانيم؟ . بـرای تدويـن مقاله هـای تحقيقـی و پايان نامه هـا از کجـا و چگونـه بايـد آغـاز کـرد؟ و به چه 2 منابعـی و چگونه دسترسـی بايـد يافت؟ . پس از فراهم شدن مواد، چگونه بايد آنها را در قالب يك مقاله يا رساله تدوين کرد؟3    در گفتـار نخسـت، سـخن از کتـاب و اجـزای تشـكيل دهنده آن اسـت. در گفتار دوم، پژوهشـگر  مـورد نظـر يـا کتاب هـای مربوط بـه موضوع ِ يـا دانشـجو راهنمايـی م یشـود کـه چگونـه کتـاب کار خـود را بيابـد. گفتارهـای سـوم و چهـارم بـه جوينـدگان م یگويـد که منابـع مرجـع کدام اند و چگونـه م یتـوان از آنهـا بهـره گرفـت. گفتار پنجم دربـاره ي مواد غيـر کتابی مانند فيلم و اسـلايد و نشـرياتی مانند پيايندها، اسـتانداردها و.... اسـت.   در گفتـار ششـم با انواع کتابخانه ها آشـنا م یشـويم. گفتار هفتم درباره کاربـرد رايانه در کتابخانه و بخـش مرجـع، آشـنايی بـا پايگاه هـای الكترونيكـی، شـبكه های کتابـداری و اطلاع رسـانی، و ب اسـت.گفتار هشـتم، پژوهشـگر را بـا روش تدوين و نگارش ِ روش هـای جسـتجو در اينترنت و و منابع چاپـی و الكترونيكی آشـنا م یکند. ِ رسـاله ها و مقاله هـا، و نوشـتن پانويس و فهرسـت مآخـذ



مرجع شناسي عمومي لاتین (چاپي- اینترنتي) نویسنده: بابک پرتو ـ رحیم علیجانی/ ناشر:  چاپار كليدواژه:  کتابداری ـ مرجع شناسی موضوع: کتابداری/مرجع شناسی
کتابداران براي مراجع هکنندگان در ميان حجم وسـيعي از اطلاعات و منابع مانند يك واسـطه عمل م يکننـد. کتابـداران ماننـد يك مكتشـف وارد شـاهراه هاي اطلاعاتي کـه بطور فزاينـده اي تودرتو مي شـود مي گردنـد تـا پاسـخ مناسـبي بـراي پرسـش هاي اعضـاء و مراجع هکننـدگان کتابخانه هـا فراهـم آورنـد. دنبال کـردن پيچ و خم ها و کشـف ورودي ها و خروجي هاي شـاهراه هاي اطلاعاتي نيازمنـد راهنمائـي باتجربـه، بـا هـوش و در عيـن حال مسـلط بـه علوم و فنـون روز اسـت. کتاب مرجع شناسـي عمومـي لاتيـن کـه درس نامه اي اسـت آسـان و روان جهت شـناخت منابـع مرجع اثـري خواهـد بـود در جهت دسـتيابي کتابـداران بـه توانائيهاي ياد شـده. کتـاب از دو بخش منابع چاپـي و منابع مرجع اينترنتي تشـكيل شـده که نشـان از روزآمـدي و کارآمدي کتـاب دارد.  


فرهنگ فشرده علوم کتابداری و اطلاع رسانی نويسنده: استلاكينن/  مترجم: دكترفاطمه اسدى كرگانى/ ناشر: کتابدر كليدواژه:  کتابداری ـ واژه نامه ـ اصطلاح ها و تعبیرها موضوع: کتابداری /فرهنگ نامه
 . اصطـلاح در زمينه علـوم کتابداری و اطلاع رسـانی 3000 ايـن کتـاب واژه نامـه ای اسـت جامع بـا بـرای هـر واژه عـلاوه بـر يـك يـا چنـد معـادل فارسـی، تعريفـی کوتـاه امـا گويا نيـز ارائه شـده اسـت. نمايـه الفبايـی اصطلاحـات و نظـام ارجاعـی آن، بهره گيری از ايـن کتاب را تسـهيل کرده  زمينه موضوعـی زير اسـت: منابع 6 اسـت. ويژگـی ديگـر ايـن واژه نامـه تفكيك اصطلاحـات بـه  ،اطلاعاتـی، سـازماندهی و بازيابـی اطلاعـات، رايانه و ارتباطـات دوربرد، مديريـت منابع اطلاعاتی روش پژوهـش و نشـر. نكتـه ي ديگـری کـه بر اعتبار ايـن اثر افزوده، اين اسـت کـه اصطلاحات، مـورد نقد و بررسـی متخصصـان علوم اطلاع رسـانی و کتابداری در کشـورهای مختلف جهان قرار گرفته اسـت. پديدآورنده کتاب اسـتلاکنين، مدرس دانشـگاه، مشـاور اطلاع رسـانی در امر آموزش و دبير کل اسـبق اتحاديه بين المللی مراکز اسـناد و اطلاع رسـانی (فيد) اسـت. دکتر فاطمه اسـدی کرگانـی، عضـو هيـأت علمـی و مديـر گروه کتابـداری و اطلاع رسـانی پزشـكی در دانشـگاه علوم پزشـكی و خدمـات درمانـی ايـران، اين اثر را ترجمـه و عبدالحسـين آذرنگ، نويسـنده و مترجم و از متخصصـان علـم اطلاع رسـانی، مقابله و ويراسـتاری کرده اسـت.
    

 




تاریخ ارسال پست: شنبه 17 آبان 1393 ساعت:
می پسندم نمی پسندم

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: